Formandsberetning – året 2017

Foreningsliv og frivillighed var i 2017 igen på dagsorden i forhold til DGI, da reglerne for personer på offentlige ydelser næsten satte en stop for at disse måtte udføre frivilligt arbejde. Da det kom frem at nogle frivillige var blevet trukket i deres ydelse, gik DGI ind i sagen som har ført til at der er kommet ny lovgivning for dette. Med dette kan vi stadig tiltrække frivillige til foreningen og vi som forening er meget taknemmelige for at vores instruktører, hjælpere gerne vil give en hånd med når det er.

Starten på sæsonen 2017 havde nogle huller i vores instruktør stab, da nogle havde forladt os for at prøve udfordringer med andre ting. Men stille og roligt fik vi lukket de sidste huller inden sæsonen gik i gang og vores nye instruktører yder et godt stykke arbejde.

Vi har ligeledes måtte nedjuster nogle enkelte hold, da der ikke har været gymnaster nok til at starte disse op. Men de hold vi har, køre rigtig godt. Nogle er så populære, at vi her måtte sige nej til rigtigt mange, da vi som i tidligere år haft rigtigt svært ved at få flere tider i vores egen hal eller i de omkring liggende haller med tilsvarende faciliteter.

Vi har i løbet af det sidste år været i dialog med Odense Idrætshal omkring flere tider til vores TeamGym hold. Dette gjorde at vi fik 2 tider mere, men da disse ligger i de meget tidlige eftermiddagstimer, har vi svært ved at udnytte disse til fulde. Samtidig er der i sommeren 2017 tiltrådt en ny chef for idrætsparken, som vi har en rigtigt god dialog med. Så vi ser frem til at dette kan åbne op for flere tider, ved at der kommer en ny måde at fordele tider på.

Renovering af Munkebjerghallen er et projekt som stadig kræver megen tid, da Odense kommune ikke er de nemmeste at få i tale. Når vi taler med dem, kan de godt se at vores hal trænger til en renovering – men der er ikke nogen penge til dette. Ved gennemgang af vores ideer, var deres prisoverslag så voldsomme at de ligeså godt kunne sige ”det vil vi ikke”. Så deres forslag var at vi skulle forlænge hallen, da dette var den billigste løsning set fra deres side – hvilket vi skal have en snak med skolen om. Da denne løsning har nogle konsekvenser for deres ude areal, som vi skal have vendt med dem. Men vi giver ikke fortabt, da der er behov for disse faciliteter i Odense og vi kan se at rundt om i landet kommer der nye springcenter hele tiden – så det skal nok lykkes.

Vi skal nok melde ud til alle når vi har noget mere konkret i forhold til projektet, da vi sikkert kommer til at skulle bruge noget hjælpe til at løbe dette i mål.

Det er sagt flere gange – i 2017 holdt den igen: Vi er en stærk forening til børnehold. De fleste hold er udsolgt på ingen tid. Vi har stærke instruktører bag – og det er også vigtigt.
Derfor har vi igen i år valgt at sende de instruktører som havde behov for det på kursus og et foredrag på vores egen hjemmebane, da vi tror på, at uddannelse og opgradering af vores alle sammen instruktører er vigtigt.

Igen i år har vi ikke kunne tiltrække nok piger så vi kunne få startet et Grand Prix micro hold, noget som vi har behov for så vi en fødekæde til vores mini hold. Et andet hold som ligeledes heller ikke kunne fortsætte var Grand Prix senior, da mange af disse skulle på efterskole. Man kan godt mærke, at vi på Grand Prix området ligger i et område, hvor der er rift om gymnasterne. Inden for vores bygrænse ligger der nogle klubber med meget stærke traditioner som også gerne vil have fat i de piger som gerne vil denne gymnastikform.

En gruppe som vi ikke har så svært at skaffe gymnaster til er vores springhold og på drenge området er der ikke så mange klubber her i Odense som har dette tilbud. Og vores hold gør det rigtigt godt, når de er i konkurrence. Ved de fornyelig overstået Region Vest mesterskaber, blev vores MINI nr. 1 hvilket var rigtigt flot i det felt og vores Micro og Junior blev nr. 2 i deres rækker.

Vi været ude og købe lidt mere udstyr, så vi har fået fyldt godt op. Men listen er ikke helt tom i nu, men det kniber med plads.

En anden ting som der er blevet arbejdet med i årets løb er at få lavet en webshop, hvor der kan købes gymnastiktøj både med og uden logo. Dette har krævet en del tid og koordination at få lavet, men nu er vi klar og fra næste sæson vil det være muligt at købe fra shoppen.

Vores traditionsrige forårsopvisning er gennem årene bliver et stadig et større tilløbsstykke. Hvor vi får fyldt Munkebjerghallen godt op, så vi næsten ikke kan være der. Udover at vi i marts 2017 havde rigtig mange dejlige gymnaster på gulvet – så er forældre, bedsteforældre, venner og familie umanerlige gode til at bakke op. Helt fremragende! Vi er spændte på, hvor mange vi bliver til den 24. opvisning den 10. marts i år.

Dette betyder også at vi går ind i den 25. sæson af gymnastikforenings historie, som vi selvfølge skal fejere.

Tak for år 2017.

Munkebjerg Gymnastikforening